Sprawozdanie z wykonania planu działalności za rok 2019
Sprawozdanie z wykonania planu działalności
Wojewódzkiego inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie1)
za rok 2019
CZĘŚĆ A: Realizacja najważniejszych celów w roku 2019
(w tej części sprawozdania należy wymienić cele wskazane w części A planu na rok, którego dotyczy sprawozdanie)
Lp. | Cel | Mierniki określające stopień realizacji celu3) | Najważniejsze planowane zadania służące realizacji celu4) | Najważniejsze podjęte zadania służące realizacji celu5) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
nazwa | planowana wartość do osiągnięcia na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie | osiągnięta wartość na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Zapewnienie, aby wprowadzane do obrotu artykuły rolno – spożywcze na rynku wewnętrznym oraz w obrocie z krajami trzecimi spełniały wymagania w zakresie jakości handlowej, określone w przepisach krajowych i wspólnotowych oraz dodatkowe wymagania, jeśli zostały zadeklarowane przez producenta | Odsetek liczby uchylonych i umorzonych decyzji przez Głównego Inspektora (z wyłączeniem decyzji uchylonych na podstawie art.. 40a ust. 5custawy o jhars) w stosunku do liczby wydanych decyzji przez Wojewódzkiego Inspektora na dzień 31 grudnia | nie więcej niż 5% | 0,0% | Kontrola jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych i środków produkcji | Kontrola jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych i środków produkcji |
Odsetek liczby zaleceń pokontrolnych wykonanych w całości w terminie w odniesieniu do liczby wszystkich zaleceń pokontrolnych, które powinny być zrealizowane w danym roku kontrolnym | co najmniej 100% (46/46) |
100% (42/42) |
||||
Odsetek liczby skontrolowanych podmiotów (z uwzględnieniem ewentualnych odstępstw) w stosunku do liczby podmiotów ujętych w Programach kontroli | 100% | 100% | ||||
Odsetek liczby pobranych (z uwzględnieniem odstępstw) w stosunku do liczby próbek ujętych w Programach kontroli | 100% | 81,49% | ||||
2 | Terminowe i zasadne decyzje w sprawie odstępstw od zasad rolnictwa ekologicznego | Liczba terminowo rozpatrzonych wniosków o wydanie zgody na odstępstwo od zasad rolnictwa ekologicznego / ogólna liczba złożonych wniosków | 100% | 100% | Rozpatrywanie wniosków o odstępstwa w rolnictwie ekologicznym | Rozpatrywanie wniosków o odstępstwa w rolnictwie ekologicznym |
Liczba decyzji uchylonych przez Głównego Inspektora ogólna liczba złożonych odwołań od decyzji wydanych przez Wojewódzkiego Inspektora | 0% | 66,6% | ||||
3 | Skuteczne zarządzanie zasobami ludzkimi poprzez nabór odpowiednich kandydatów, rozwój i utrzymanie efektywnie działającego zespołu pracowników , którzy zapewniają pełną realizację zadań Inspekcji | Średnia z oceny skuteczności przeprowadzonych szkoleń | Co najmniej 70% pozytywna lub wysoka | 94,6% | Zarządzanie zasobami ludzkimi | Zarządzanie zasobami ludzkimi |
liczba szkoleń zrealizowanych/liczba szkoleń zaplanowanych | Co najmniej 70% | 100% | ||||
Liczba pracowników objętych szkoleniem/średniorocznej liczba pracowników | Co najmniej 80% | 87,36% | ||||
Poziom fluktuacji kadr –liczba osób, które odeszły z pracy z wyłączeniem przejścia na emeryturę w stosunku do całkowitej liczby zatrudnienia na koniec roku | Co najwyżej 15% | 4,59% | ||||
Liczba negatywnych ocen członków korpusu służby cywilnej (pierwszych i okresowych)/ liczba wszystkich ocen przeprowadzonych w danym roku | 0% | 0% | ||||
4 | Zapewnienie prawidłowego zaplanowania dochodów i wydatków, oraz racjonalne wykorzystanie zaplanowanych środków w Budżecie Inspektoratu | Stosunek wydatków zrealizowanych do zaplanowanych w % | Planowana wartość – 100% | 99,93% | Opracowanie planu finansowego budżetu i jego realizacja w budżecie zadaniowym 6.05.04.03 | Opracowanie planu finansowego budżetu i jego realizacja w budżecie zadaniowym 6.05.04.03 |
1) | Należy podać nazwę ministra, zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu działania ministra, a w przypadku gdy sprawozdanie jest sporządzane przez kierownika jednostki - nazwę jednostki. |
2) | Należy wypełnić tylko w przypadku, gdy sprawozdanie jest sporządzane przez ministra, podając nazwy wszystkich działów administracji rządowej przez niego kierowanych. |
3) | Należy podać co najmniej jeden miernik. W przypadku gdy cel jest ujęty w budżecie zadaniowym na rok, którego dotyczy sprawozdanie, należy podać przypisane celowi mierniki wskazane w tym dokumencie. |
4) | Należy wpisać zadania służące realizacji celu wymienione w kolumnie 5 w poszczególnych częściach planu na rok, którego dotyczy sprawozdanie. |
5) | W przypadku gdy wskazany cel był ujęty w budżecie państwa w układzie zadaniowym na rok, którego dotyczy sprawozdanie, należy podać wszystkie podjęte podzadania budżetowe służące realizacji tego celu. |
CZEŚĆ B: Realizacja celów priorytetowych wynikających z budżetu państwa w układzie zadaniowym w roku 2019 r.
(w tej części sprawozdania należy wymienić cele wskazane w części B planu na rok, którego dotyczy sprawozdanie. Nie należy wymieniać celów uprzednio wskazanych w części A)
Lp. | Cel | Mierniki określające stopień realizacji celu3) | Planowane podzadania budżetowe służące realizacji celu4) | Podjęte podzadania budżetowe służące realizacji celu5) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
nazwa | planowana wartość do osiągnięcia na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie | osiągnięta wartość na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Podnoszenie dobrobytu konsumentów poprzez ochronę i tworzenie warunków dla funkcjonowania konkurencji | Liczba spraw, w których utworzono rozstrzygnięcia Prezesa UOKIK w stosunku do wszystkich spraw dotyczących praktyk ograniczających konkurencję lub naruszających zbiorowe interesy konsumentów, w których | NIE DOTYCZY | NIE DOTYCZY | 06.05 - Ochrona konkurencji i konsumentów | 06.05 - Ochrona konkurencji i konsumentów |
Zapewnienie właściwej jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych poprzez ocenę i poprawę zgodności z przepisami regulującymi produkcję i obrót artykułów rolno-spożywczych | Odsetek wykonanych przez przedsiębiorców zaleceń pokontrolnych (%) | 100% (46/46) |
100% (42/42) |
06.05.04 Realizacja zadań w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych | 06.05.04 - Realizacja zadań w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych | |
Realizacja zadań ustawowych w zakresie nadzoru nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych na rynku krajowym i w obrocie z zagranicą | Procentowy udział ilości kontroli zrealizowanych do ilości kontroli zaplanowanych | 100% (850/850) |
83,5% (710/850) |
06.05.04.03 - Kontrole i inne czynności kontrolne w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych na rynku krajowym i obrocie z zagranicą | 06.05.04.03 - Kontrole i inne czynności kontrolne w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych na rynku krajowym i obrocie z zagranicą |
Miernik, zadania „Ochrona konkurencji i konsumentów” mającego na celu zapewnienie przestrzegania praw konsumentów, nie dotyczy zadań realizowanych przez WIJHARS w Olsztynie 2019 r.
Miernik, podzadania „Realizacja zadań w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych” mający na celu zapewnienie właściwej jakości handlowej artykułów rolno–spożywczych poprzez ocenę i poprawę zgodności z przepisami regulującymi produkcję i obrót artykułów rolno–spożywczych o nazwie „Odsetek wykonanych przez przedsiębiorców zaleceń pokontrolnych” pokazuje skalę działalności i oddziaływania tutejszego Inspektoratu Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych poprzez realizację ustawowych zadań w tym ocenę i poprawę zgodności z przepisami regulującymi produkcję i obrót dla zapewnienia właściwej jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Dla w/w miernika preferowany jest stabilny trend wartości obrazujący wykonanie wszystkich wydanych zaleceń pokontrolnych, co świadczy o usunięciu wszystkich stwierdzonych w kontrolach nieprawidłowości i całkowitej poprawie jakości handlowej kontrolowanych artykułów rolno-spożywczych.
Rzeczywiste wykonanie przez WIJHARS w Olsztynie wartości w/w miernika w 2019 r. osiągnęło poziom 100 % w stosunku do zaplanowanej na 2019 r. wartości 100%. Osiągniecie oczekiwanej wartości miernika świadczy o tym, że działalność i oddziaływanie Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie poprzez realizację ustawowych zadań doprowadziło do poprawy jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych i ich zgodności z przepisami regulującymi produkcję i obrót.
Miernik, działania „Kontrole i inne czynności kontrolne w zakresie jakości handlowej artykułów rolno–spożywczych” mającego na celu zapewnienie realizacji zadań ustawowych w zakresie nadzoru nad jakością handlową artykułów rolno–spożywczych na rynku krajowym i w obrocie z zagranicą o nazwie „Procentowy udział ilości kontroli zrealizowanych do ilości kontroli zaplanowanych” pokazuje rzeczywistą skalę zrealizowania zadań ustawowych w zakresie nadzoru nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych na rynku krajowym i w obrocie z zagranicą w stosunku do wykonania zamierzonych zadań. Dla w/w miernika preferowany jest stabilny trend wartości, który świadczy o wykonaniu planowym wszystkich zamierzonych zadań ustawowych przez WIJHARS w Olsztynie.
Rzeczywiste wykonanie przez WIJHARS w Olsztynie wartości w/w miernika w okresie od 1.01.2019 r. do 31.12.2019 r. osiągnęło poziom 83,5% w stosunku do zaplanowanej na 2019 r. wartości 100 %. Uzyskany niższy poziom przedmiotowego miernika spowodowany był czynnikami niezależnymi od Organu IJHARS tzn. znacznie mniejszym od spodziewanego napływem wniosków o przeprowadzenie czynności kontrolno-oceniających od podmiotów zainteresowanych. Tut. Inspektorat zrealizował w porównaniu do roku ubiegłego znacznie mniej kontroli jakości handlowej artykułów rolno spożywczych w obrocie z zagranicą. Zmniejszeniu o 12,21 pp. uległa liczba kontroli artykułów rolno spożywczych importowanych z krajów trzecich, z kolei liczba ocen jakości handlowej świeżych owoców i warzyw eksportowanych do krajów trzecich zmniejszyła się o 83%. Podobną tendencję stwierdzono w przypadku ocen jakości handlowej realizowanych na rynku krajowym na wniosek podmiotów zainteresowanych których liczba uległa zmniejszeniu o 70%. Na zmniejszenie się liczby kontroli realizowanych w 2019 r. miało również wpływ zakończenie się działań związanych ze wsparciem niektórych producentów owoców i warzyw w związku z zakazem ich przywozu z Unii Europejskiej do Federacji Rosyjskiej oraz zmniejszenie się o 10,42 pp. liczb kontroli planowych realizowanych zgodnie z rocznym ramowym programem kontroli opracowywanym przez Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
Powodem takiego stanu rzeczy jest brak możliwości jednoznacznego oszacowania liczby kontroli jaka zostanie przeprowadzona w danym roku rozliczeniowym z uwagi na fakt, iż oprócz realizacji kontroli planowych w konkretnie przewidzianej ilości pozostałe kontrole wykonywane są na wniosek przedsiębiorców i według potrzeb producentów rolnych, których ilość jest wynikowa.
17.04.2020 (data) |
Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno–Spożywczych w Olsztynie Ryszard Piórkowski (podpis ministra/kierownika jednostki) |